19-08-2016  - Lea Schøler Christensen / MCH presse

Trendforsker: Nordisk design er begyndt at orientere sig ud mod verden

Trendforsker: Nordisk design er begyndt at orientere sig ud mod verden

- Vi er så usandsynligt heldige, at nordisk design har stor, international interesse, og det fortsætter, siger trendforsker og ejer af pej gruppen Louise Byg Kongsholm. Foto: Tony Brøchner.

Hvor blæser designvindene hen? I anledning af designbranchens store messe og mødested Formland, som finder sted den 18.-21. august i MCH Messecenter Herning, har vi bedt trendforsker og ejer af pej gruppen Louise Byg Kongsholm om at tage temperaturen på tidens designtendenser.

Fakta

 

Louise Byg Kongsholm:

Trendforsker og ejer af pej gruppen
Cand. Merc. Strategi og Ledelse
Foredragsholder og forfatter til flere bøger om forbrugeradfærd og fremtidens detailhandel.
På Formland skal hun holde foredrag ud fra sin nye bog om fremtidens detailhandel ’Cross Channel 2’ og om emnet ”Tidsånd og fremtidens luksus”.

Læs mere om hendes foredragsvirksomhed her.

Formland:

Formland er en designmesse, der gennem 32 år har samlet fagfolk med passion og kærlighed for design og interiør. Det er her, designbranchen mødes, netværk skabes, handler indgås og butikker opdateres med et væld af design- og interiørnyheder. 

- Vi er usandsynligt heldige, at nordisk design har stor, international interesse. Den rene, nordiske stil har altid været moderne og hele verden har altid haft interesse for den minimalistiske indretningsstil. Men der er stadig et stort udviklings- og salgspotentiale. Og det fortsætter i de kommende år, siger trendforsker og ejer af trendbureauet pej-gruppen Louise Byg Kongsholm.

Samfundsudviklingen og det, der sker ude i den store verden smitter også af på designtendenserne, og her kan man drage en parallel til det nye, nordiske køkken, mener hun:

- Under en global krise søger man indad mod det, man kender, det, man har i naturen og det oprindelige. Det har vi set i restaurantkoncepter, i mode og i design, hvor der mange steder er taget udgangspunkt i det, vi kender og forstår os på og som samtidig er det, der er særegent for os skandinaver. I krisetider bliver der ofte udviklet produkter med det kendte som afsæt, og det hjælper os med vækst og eksport de kommende år, siger Louise Byg Kongsholm, som mener, at Formland-messen er et vigtigt mødested for design- og interiørbranchen:

- Formland er en meget vigtig platform for producenter, der ønsker at vise deres nye produkter frem og den foretrukne messe for mange stylister, indkøbere og medier, da det er her, de køber ind, bliver inspireret og finder de nyeste trends.

Selvom den minimalistiske, nordisk stil har været kendt og karakteristisk i mange år, ser man nu en stor gruppe af nye designere, som har fået mod på at kaste sig ud i at videreudvikle stilen, siger Louise Byg Kongsholm:

- Det at komme fra Norden giver medvind på cykelstien. Nye spirer inden for dansk design og interiør dukker op. Og her er Formland en vigtig faktor, da der gives plads til nye designere.


Verden påvirker design-trends

Inden for de fleste brancher kan man tale om trends og modtrends. Det spændende er altid, hvornår der kommer et vendepunkt, hvor modtrenden gør sig aktuel, fortæller Louise Byg Kongsholm.

- Danskere er for eksempel begyndt at rejse mere igen. Når man i 10 år har gået i sin egen kolonihave og dyrket egne grøntsager, så får man på et tidspunkt lyst at vende sig udad igen. Det ser vi også på design. Den nordiske bølge fortsætter i to spor. Den ene er en rendyrkelse af det nordiske, det enkle og minimalistiske – enten råt eller mere finpoleret, mens den anden har et drys af mere international inspiration. Det betyder flere farver og mønstre, nye materialer og mere eksotisk islæt, siger hun.

En modtrend behøver dog ikke betyde et endeligt for en trend, siger Louise Byg Kongsholm:

- Der er eksportmuligheder mange år frem for det rene, nordiske design. Det er måske mere herhjemme, vi kan have brug for mere farve, flere mønstre og en ny fortolkning, hvor der også kigges på andre materiale og sammensætninger.

Danskernes mere ekstroverte og rejsende adfærd ses også i design. Den nordiske stil er med også blevet mere ekstrovert, hvor den tidligere har været introvert. Vi er begyndt at vende os mere udad.


Megatrends holder længe

Trends er hele tiden i udvikling og forandring, men i forskellig hast, fortæller Louise Byg Kongsholm:

- Man taler om et hierarki af trends, der påvirker hinanden: Øverst har vi megatrends, som varer tre til ti år. Det er lange bølger, der godt kan mutere eller dele sig. Herunder har vi mikrotrends, som varer 6 måneder til 3 år. De afhænger af, hvilken tid vi lever i, hvad vi går op i lige nu, hvordan vi lever og er enige om er moderne. Det påvirker sæsonerne og ses også på Formland Autumn, hvor sæsonen spring/summer 2017 præsenteres. Nederst trendhierarkiet findes døgnfluerne, som er fænomener, der lige er oppe at vende og hurtigt smutter igen. Noget som vi bare må eje og et halvt år efter undrer os over, at vi har købt.

Det er ikke nyt for os danskere at gå op i, hvad vi omgiver os med, fortæller Louise Byg Kongsholm.

- Hjemmet er en del af vores identitet. Her slapper vi af og føler os hjemme, men det er også stedet, hvor vi viser over for vores gæster, hvem vi er. Er vi minimalistisk eller spraglede? Skifter vi hele tiden ud, eller er vi mere klassiske? I hjemmet viser vi, hvem vi reelt er.

- Vi er det folkefærd, der bruger mest tid indendøre pga. det kolde og fugtige klima. Vores huse er bygget på en måde, der beskytter os, men er af samme årsag også ret dyre. Derfor bruger vi rigtig mange penge på vores hjem og de ting, vi har i hjemmet – lige fra køkkenet over malerier og vaser. Vi har ikke samme gå-ud-mentaliteten, som man for eksempel har sydpå, og derfor skal det være dejligt afslappende at være hjemme, der skal være plads, masser af flot design og lækkert interiør, der signalerer hvem vi er, siger hun.

Undgå døgnfluer

Men hvordan kan man kende forskel på en langvarig trend og døgnflue-trend? Her har Louise Byg Kongsholm et bud:

- Hold øje med, om en trend giver sig udtryk i flere brancher. For eksempel ses den nordiske trend i både mad, mode, bolig og interiør. Det er en ultimativ indikator på en længerevarende trend er om den er til stede i flere brancher og udvikler sig langsomt og stabilt over en længere periode. En døgnflue brænder hurtigt ud.  For eksempel er der meget stor udskiftning inden for slankekure, man skal følge. Der kommer hele tiden en ny. Der har været 5-2-kuren, en glutenfri kur, rawfood, stenalderkost etc. Det ruller med en hastighed, så man næsten bliver forvirret.

 

Særlig stemning på Formland

pej gruppen har deltaget på Formland i mange årtier med trendmaterialer, sæsonens farver og foredrag hver dag. Ifølge Louise Byg Kongsholm er trendbureauet en slags "fast inventar" på messen. Og Formland Autumn 16 er ingen undtagelse:

 

- Vi holder foredrag hver dag om sæsonen SS17, så alle kan blive opdateret på farveretninger, indretning, styling og produkter til sæsonen. Vi holder også flere foredrag om fremtidens detailhandel samt foredrag om tidsånd og den nye luksus.

 

Personligt er Louise Byg Kongsholm glad for messens program:

 

- Det er et imponerende fagligt program med masser af foredrag, workshops, trendzoner og kreative områder, så der er noget for alle. Samtidig er mængden og bredden i udstillerskaren så stor, at alle kan finde noget nyt og interessant.

 

Men allermest nyder hun stemningen på Formland.

 

- Den positive stemning, der altid er under messen, er fantastisk at opleve. Alle har glædet sig at deltage, er spændte på hvordan det går og vil branchen det bedst. Det giver et højt aktivitetsniveau og en positiv ånd omkring messen, siger hun.

Tilmeld nyhedsbrev

Få vores nyhedsmail med nyt om events og store oplevelser og bliv opdateret på, hvad der sker i MCH.

Hold dig opdateret om MCH's arrangementer