Flere end 450 udstillere, der tilsammen repræsenterer hele fødevarebranchen, et væld af events om eksempelvis bæredygtighed og prestigefyldte fagkonkurrencer, haller dedikeret til henholdsvis økologi og detailhandel og sågar et modeshow med fokus på arbejdstøj hører til de mange elementer, der udgør årets udgave af Foodexpo. Den 10. af slagsen på 20 år - et jubilæum, der har fået CEO i brancheforeningen MLDK Mærkevareleverandørerne Niels Jensen til at reflektere over messens historie, fra dengang han var ny på posten:
- Én af de første opgaver, jeg havde som ny direktør i foreningen, var at indtræde i messekomitéen for Foodexpo, fordi det var besluttet, at de nationale messer skulle styrkes og fornyes. Og jeg husker tydeligt lanceringen - vi var stolte, fordi vi var tilfredse med det, vi havde udrettet, og fordi de involverede grossister og vores medlemmer gav os deres fulde opbakning. Vi var selvfølgelig også enormt spændte på, om vi kunne leve op til udstillernes og de besøgendes forventninger, men det kunne vi heldigvis, konstaterer Niels Jensen og fortæller om effekten af de vellykkede tiltag:
- Vigtigst af alt udgjorde det nye koncept, branchesamarbejdet og opbakningen fundamentet for den fortsatte udvikling af Foodexpo. Og det fundament kombineret med en anden drivende kraft, nemlig dedikation, har gjort, at vi sammen løbende har formået at forandre og udvikle messen, så den alle dage har imødekommet markedets ønsker og behov.
Brancher komplementerer og inspirerer hinanden
En anden brancheforening, der er tæt knyttet til Foodexpo, er De Samvirkende Købmænd, og foreningens tidligere administrerende direktør John Wagner, der nu om dage er politisk kommentator med mere, husker med stolthed tilbage til undfangelsen af Foodexpo:
- Jeg er faktisk ret så stolt over, at jeg for 20 år siden medvirkede til skabelsen af Foodexpo som en videreudvikling af blandt andet Interfair. Det var rettidig omhu at forene tre messer, som nok i for stor udstrækning havde splittet dagligvarehandel, specialvarebrancherne bagere og slagtere samt restaurationsverdenen. I dag er det, også for leverandørerne og forbrugerne, hele brancher, som komplementerer og inspirerer hinanden. Og jeg bliver hver gang positivt overrasket over, hvordan brancherne og MCH i fællesskab formår at udvikle messen til fordel for både udstillere og besøgende, lyder det fra John Wagner, der fortsætter:
- For mig og alle andre, jeg kender i dansk dagligvarehandel, har det altid været en fornøjelse at deltage i det fællesskab i branchen, som Foodexpo er udtryk for. Det er og bliver stedet, hvor man gerne vil vise sig fra sin bedste side, og hvor man inspireres og udfordres til ny udvikling i de bedste rammer.
HORESTA: Foodexpo driver udviklingen
Også for brancheorganisationen HORESTA er Foodexpo en uomgængelig del af årshjulet, hvor foreningens medlemmer inspireres, netværker og introduceres til nye trends og produkter. Det påpeger medlemschef i HORESTA Nadeem Wasi, der ikke mener, at man kan overvurdere vigtigheden af Foodexpo:
- Der er intet, der kan måle sig med Foodexpo i Norden, og i Danmark er det branchens ubetinget vigtigste messe - hvis det ikke findes her, findes det ikke. Uden denne messe ville det være en fattigere branche, for det er Foodexpo, der driver udviklingen, fastslår Nadeem Wasi, der som medlem af messekomitéen understreger, at der altid arbejdes på at skabe en så attraktiv messe som muligt:
- Vi lægger os altid i selen for at sikre, at messen fortsat udvikler sig, at dens indhold er tiptop, og at den i det hele taget strutter af kvalitet - det er ikke mindst vigtigt i disse tider, hvor mange oplever en knaphed på tid. Af samme grund arbejder vi også for, at der kommer så mange købere på messen som muligt, så der rigtig kan laves forretning.
HORESTA arrangerer på Foodexpo de meget prestigefyldte konkurrencer Årets Kok og Årets Tjener, der af arrangøren betragtes som helt essentielle i forhold til at synliggøre branchen og demonstrere Danmarks høje, gastronomiske niveau.
Udstiller: Vores deltagelse er aldrig til diskussion
Blandt de mange loyale udstillere på Foodexpo finder man vinhandlen Kjær & Sommerfeldt, der har været med lige siden starten i 2004 og bestemt ikke agter at ændre på det.
- Det er aldrig til diskussion, om vi skal på Foodexpo eller ej - det ville være helt forkert ikke at være med. Det er en super velorganiseret og rigtig godt besøgt messe, der tjener som et enormt godt udstillingsvindue og samtidig udgør en suveræn mulighed for at møde både nye og eksisterende kunder, mener Mads Stensgaard, CEO, Kjær & Sommerfeldt, og sætter nogle ord på Foodexpos rejse over de seneste 20 år:
- Der er sket meget med Foodexpo siden starten i 2004, for messen afspejler flot den udvikling, der løbende finder sted i branchen. Og der er så sandelig sket meget i løbet af de seneste 20 år - både i forhold til udbuddet af varer og tendenser i det hele taget og det øgede fokus på oplevelsesøkonomi. Messen var noget helt andet i 2004 - det er eksempelvis svært at forestille sig, at der skulle være en hel hal dedikeret til økologi dengang.
Kjær & Sommerfeldt har traditionelt en form for tema på Foodexpo, og i år gælder det 'Mindful Drinking', der byder på en verden af alkoholfrie alternativer.
Foodexpos jubilæum fejres med en velkomstbar, hvor de besøgende kan indlede messebesøget med en skål for de 10 messer på 20 år. Derudover serveres der jubilæumsromkugler tirsdag eftermiddag.
Foodexpo finder sted i MCH Messecenter Herning 17.-19. marts 2024. Læs mere på foodexpo.dk.