Flere kødfrie retter på messens spisesteder, indsamling af udstillernes madrester, en karrieredag for branchens elever med fokus på socialt ansvar samt ikke mindst en hal med det sigende navn 'Naturens Spisekammer' er alt sammen med til at tydeliggøre, at Foodexpo mere end nogensinde fokuserer på bæredygtighed, når messen atter udspiller sig til marts. En udvikling, der tiljubles i Kost og Ernæringsforbundet.
- Det er vigtigt og superaktuelt, at Foodexpo sætter fokus på klima og bæredygtighed, for dagsordenen er vigtigere end nogensinde, og potentialet er stort. Når der serveres grøn og planterig mad i kantinen, plejehjemmet, hospitalet eller i børnehaven, øger det sundheden og giver inspiration og øget madmod hos os alle og er med til at udbrede grønnere og sundere mad i de danske hjem, konstaterer Ghita Parry, der er formand i Kost og Ernæringsforbundet.
Samtidig påpeger hun, at indsatsen har stor betydning for klimaet, idet danskernes fødevareforbrug angiveligt står for 20% af Danmarks samlede forbrugsudledninger.
- Men det kræver faglighed, tid og kompetencer at lave både velsmagende og planterig mad og at sikre, at den rette ernæring går hånd i hånd med den grønne og planterige kost, lyder det videre fra Ghita Parry, der også af dén grund finder det glædeligt med Foodexpos intensiverede fokus på det grønne.
Bæredygtighedsseminarer om nye initiativer
Foruden hundredvis af udstillere, prestigefyldte konkurrencer og et væld af aktiviteter har de besøgende på messen mulighed for at deltage i bæredygtighedsseminarer afholdt af samarbejdspartneren MLDK Mærkevareleverandørerne.
- Vi afholder to seminarer om bæredygtighed, fordi det er et område, som kun vil blive endnu vigtigere at forholde sig til i den kommende tid. Og det bliver det både fordi, vi er midt i en klima-, og biodiversitetskrise, og fordi vi ser frem mod en lang række reguleringsmæssige initiativer, som får betydning for alle virksomheder - om ikke andet i form af stigende omkostninger, forklarer Mogens Werge, der er CSR & Public Affairs Manager i MLDK Mærkevareleverandørerne, og fortsætter:
- Vi står eksempelvis foran implementeringen af det udvidede producentansvar for emballager, ligesom vi arbejder på et dansk klimamærke for fødevarer, der vil gøre det muligt for alle at se, hvordan de enkelte fødevarer præcist påvirker CO2-udledningen. Endelig arbejdes der også på at indføre et nyt EU-direktiv, CSRD, som vil kræve, at de største virksomheder med langt mere stringente regler skal rapportere om deres arbejde med bæredygtighed.
Øget fokus på bæredygtighed i MCH-koncernen
Foodexpos mange tiltag i forhold til bæredygtighed står ingenlunde alene i MCH A/S, hvor der således er etableret et team ved navn Bæredygtighed i MCH, som arbejder målrettet på at styrke virksomhedens bæredygtige indsats i bredeste forstand - på tværs af messer og øvrige arrangementer og på tværs af lokaliteterne MCH Messecenter Herning, MCH Herning Kongrescenter og Jyske Bank Boxen.
- Vi er i gang med en bæredygtighedsproces, hvor vi blandt andet arbejder på at blive ISO-certificeret inden for bæredygtige oplevelser. Det betyder, at vi i MCH har valgt at fokusere på en række områder, hvoraf genanvendelse og affaldssortering er to af vores konkrete indsatsområder. Vi forsøger naturligvis at få fokusset til at skinne igennem på Foodexpo, hvor både besøgende og udstillere eksempelvis vil opleve skilte fremstillet i pap i stedet for PVC samt optimeret affaldssortering, udtaler driftschef i MCH A/S Henrik Munksgaard.
Foodexpo finder sted i MCH Messecenter Herning 17.-19. marts 2024. Læs mere hér.
-
Tre udstillere fortæller om deres arbejde med bæredygtighed og forholder sig til Foodexpos fokus på samme.
Søren Probst Jeberg, partner, Biotrans
- Biotrans har bæredygtighed som en central del af vores forretningsmodel. Vi arbejder med en holistisk tilgang til bæredygtighed ved at arbejde inden for rammerne af den tredobbelte bundlinje "People, Profit, Planet". I "Planet"-dimensionen retter vores opmærksomhed sig mod miljøansvar ved at implementere vores grønne teknologi. Ved at udbrede vores løsning stræber vi efter at generere en positiv indvirkning på samfundet, økonomien og miljøet. Dette inkluderer vores dedikation til markante reduktioner i CO2-udledning inden for affaldstransport, hvilket er én af de største syndere når det kommer til affaldshåndtering.
- Jeg finder det meget positivt, at Foodexpo har valgt at dedikere en hel hal til bæredygtighed. Dette initiativ reflekterer den stigende bevidsthed inden for branchen om vigtigheden af at handle ansvarligt over for miljøet. Ved at sætte fokus på bæredygtighed giver Foodexpo branchens aktører mulighed for at dele viden, inspirere hinanden og skabe et forum for diskussion af innovative løsninger. Det er et skridt i den rigtige retning, og jeg ser frem til at se, hvordan dette fokus kan inspirere og påvirke branchen som helhed.
Andreas Nyborg, divisionsdirektør, Textilia HoReCa
- I Textilia glæder vi os over, at der på Foodexpo nu sættes endnu mere fokus på miljø og bæredygtighed i vores branche, da dét at drive en ansvarlig virksomhed ikke længere kun handler om din kerneforretning. Med EU-taksonomien og ESG-dagsordenen bliver der fremover i endnu højere grad behov for løsninger med cirkulær økonomi, hvilket stiller helt nye krav til dit valg af samarbejdspartnere og ikke mindst deres løsninger, hvor fokus på kontrol over værdikæde, reduktion af CO2-udledning og minimering af affald bliver nye og væsentlige parametre.
- Vores forretningsmodel er cirkulær økonomi med certificerede vaskeløsninger, og vores mål er at genanvende 100% af vores kunders kasserede tekstiler inden 2025.
- På FoodExpo stiller vi denne gang skarpt på vores Textilia upcy-koncept, hvor vi sammen med hotel- og restaurationsbranchen har fokus på ansvarligt forbrug og produktion. Gennem Textilia upcy får branchens kasserede tekstiler nu nyt liv i form af eksempelvis kokkejakker, tjenerskjorter og forklæder, som kan indgå i nye løsninger hos vores kunder.
Søren Andreassen, CEO, Greenway-Denmark
- I Greenway-Denmark anser vi bæredygtighed som en naturlig del af vores virksomhed. Alle de produkter, vi arbejder med, beskæftiger vi os med ud fra et ønske om at fremme bæredygtighed.
- Vi arbejder især på at gøre takeaway- og engangsservice mere bæredygtigt ved hele tiden at finde bæredygtige alternativer til de konventionelle produkter. Som et eksempel lancerer vi en serie på Foodexpo hvor vi med hjælp fra ny teknologi reducerer råvareforbruget med 60%, og som efter brug kan recirkuleres som papir. Bæredygtighed handler også om mennesker, om at behandle kunder, leverandører og medarbejdere på en ordentlig måde. Vi har udlagt et stort areal til biodiversitet, og vi har insekthoteller, solceller og nedsivningsanlæg. Vi er glade for, at Foodexpo sætter fokus på bæredygtighed - det er nødvendigt, at vi alle får det ind under huden.