02-02-2020  - MCH Presse

Formland: Dansk design tiltrækker udlandet

Formland: Dansk design tiltrækker udlandet

Den 72. udgave af interiør- og designmessen Formland bød på bred interesse fra såvel ind- som udland. Foto: MCH/Tony Brøchner

Den internationale interesse var stor, da Formland Spring 2020 fra 30. januar til 2. februar bød på et oplevelsesunivers med inspirerende trendmiljøer, spændende designtalks og flotte udstillinger fra både nye og etablerede brands. Såvel udstillere som besøgende ser tilbage på en succesfuld messe.

Dansk design er i høj kurs i udlandet, og det mærkede man også på Formland Spring 2020, der efter fire inspirerende dage søndag nåede sin afslutning i MCH Messecenter Herning. Messen tiltrak besøgende fra 33 lande, heriblandt Australien og USA, og mønstrede en international besøgsfremgang på 23 procent sammenlignet med seneste Spring-messe.

Den store internationale bevågenhed gik ikke ubemærket hen hos den danske designvirksomhed Spring Copenhagen, der var blandt messens 384 udstillere. Ifølge ejer Peter Sørensen er det som et dansk designbrand vigtigt at deltage på Formland for at vise designdanmark frem for udlandet.

- Jeg kan dårligt huske, at vi har haft samme succesrate på nogen af de internationale messer, vi har deltaget på. Vi har fået en del internationale leads, så Formland understøtter også vores internationale strategi. Det har været en stor succes at være med, fortæller Peter Sørensen.

Trendzone og stjernefrø
Det danske designbrand Kodanska oplevede også stor interesse fra udlandet. Ejer Marie Graff var for to år siden blandt iværksætterne i Creators Community og har siden brugt Formland som marketingvindue.

- Siden jeg deltog i iværksættereventet Creators Community, har det taget fart. Hver eneste år har jeg fået nye butikker ind på Formland; sidst var det særligt de små designbutikker, og denne gang har jeg oplevet stor interesse fra udlandet. Jeg har haft besøgende fra blandt andet Tyskland, Østrig og Australien, fortæller Marie Graff, der har haft stor glæde af messens trendzone:

- Jeg er ny i branchen, men har været heldig, at mine produkter er blevet stylet rigtig flot i trendzonen, og det har sendt en hel del kunder hen til min stand. Salget har været rigtig godt - det er gået over al forventning - og jeg glæder mig til at komme tilbage, siger hun.

De kreative trendmiljøer har sammen med Creators Community også haft stor betydning for den aarhusianske designbutik KAiKU, der bruger Formland til at orientere sig i kommende trends. Indehaver Dorte Hansen har under messen placeret ordrer hos otte iværksættere og har planer om at bestille varer hjem fra yderligere tre upcoming brands.

- Iværksætterområdet har fyldt meget for os som indkøbere på Formland denne gang. Inspirationen kom i høj grad via designduoen FlyHelsteds inspirerende trendzone 'The Art of Living', hvor vi fik øjnene op for at tage nogle få ting fra en mindre stand og placere dem i en ny kontekst på trendzonen. Det er kunsten, og det kan vi overføre til vores butik og se videreført til vores kunder og deres hjem, siger Dorte Hansen.

Stor glæde hos MCH
De positive udsagn fra såvel udstillere som indkøbere vækker glæde hos ledelsen i MCH A/S.

- Som arrangør og vært er vores tilfredshed ligefrem proportional med udstillernes - og derfor glæder vi os over de positive tilkendegivelser efter fire dage, hvor den danske interiør- og designbranche har været samlet, relationer er styrket, nye samarbejder etableret, og udstillerne har tiltrukket indkøbere fra 33 lande, siger Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.

Formland Spring 2020 blev besøgt af 10.252 fagfolk. Næste interiør- og designmesse, Formland Autumn, finder sted 13.-16. august.


Se flere billeder

Tilmeld nyhedsbrev

Få vores nyhedsmail med nyt om events og store oplevelser og bliv opdateret på, hvad der sker i MCH.

Hold dig opdateret om MCH's arrangementer