Design-, interiør- og livsstilsmessen Formland var traditionen tro en æstetisk perle, da den over tre dage samlede branchefolk fra ind- og udland om visuelt gennemtænkte udstillinger, store og små nyheder og et væld af aktiviteter - også hos udstillerne selv. I det hele taget tænkte mange udstillere ud af boksen og præsenterede deres produkter på nye måder.
Eksempelvis havde Fiskars for første gang samlet alle deres brands på en 250 kvadratmeter stor stand, hvor besøgende kunne se det store produktsortiment fra Fiskars, Georg Jensen, Royal Copenhagen, Iittala og Moomin.
- Det er altid dejligt at se branchen samle sig til Formland. For os i Fiskars var det første gang, at vi kunne fremvise vores brands på den samme udstilling, hvilket vakte stolthed og begejstring i os alle. For os er det en unik mulighed for at fremvise vores nyheder, inspirere vores kunder - og samtidig få en god snak ansigt til ansigt. Vi har haft mange gode produktfremvisninger af vores stærke brands, men ønsker naturligvis endnu flere kvalitetsbesøg og fremvisninger til næste år, fortalte Martin Kjeldgaard, salgsdirektør, Fiskars Denmark.
Smykke- og urbranchens nye hal kom flot fra land
Nyskabelsen Formland Jewellery, der gav de besøgende mulighed for at gå på opdagelse i en hal dedikeret til smykker og ure, fik ifølge brancheforeningen og samarbejdspartneren AU.CLOCK en virkelig stærk start.
- Det er gået rigtig godt, og vi er meget tilfredse - der har været et fint flow i hallen. Udstillerne er meget glade, og flere har allerede sagt, at de er klar igen næste år - de har blandt andet været meget tilfredse med æstetikken og hallens åbne design, som har styrket fællesskabsfølelsen. Så for os har det været den helt rigtige beslutning at blive en del af Formland, og mavefornemmelsen er god forud for den videre udvikling af hallen, siger Trine Thorning, direktør, AU.CLOCK, der understreger, at den samlede oplevelse nu først og fremmest skal evalueres sammen med hallens udstillere.
Svensk udstiller: Formland er meget vigtig for os
Blandt de udenlandske udstillere på årets Formland Autumn var svenske Jakobsdals, der var svært tilfredse med messen og udbyttet af selv samme.
- Det er gået over al forventning, og de besøgende, der foruden Danmark også er kommet fra både Norge, Island, Færøerne og Grønland, har haft virkelig høj kvalitet. Vi har ikke tidligere prioriteret det danske marked, men det gør vi nu i forbindelse med en større europæisk ekspansion, og i den forbindelse er Formland meget vigtig for os. Danmark står stærkt inden for design og indretning også internationalt set, og da vi har interesse i mange af de samme kunder, er det afgørende for os at være her, lyder det fra Asgeir Eiriksson, administrerende direktør, Jakobsdals.
Han hæfter sig desuden ved den gode stemning, der i hans optik hersker på Formland, og noterer sig derudover, at virksomheden har fået mange leads, der her efterfølgende skal samles op på.
Erfaren udstiller: Jeg elsker Formland
På Formland er der et væld af aktiviteter, foredrag og workshops, og også rundt omkring hos udstillerne sker der ting og sager - på den netop overståede udgave af messen bød eksempelvis Humdakin på flere workshops end nogensinde.
- Vi har valgt at afholde mange flere events for vores forhandlere end tidligere, og aktiviteterne er simpelthen bare blevet taget så godt imod. Vi er her primært for at pleje vores eksisterende forhandlere, for det betyder meget for mig, at jeg ved, hvordan det går hos dem - så her på messen taler vi om både forretning og sommerferie, og det er virkelig dejligt. Jeg er meget, meget glad og tilfreds, og i det hele taget elsker jeg Formland, som i sin tid gav mig chancen for at vise mit værd, lyder det fra Camilla Schram, ejer, Humdakin.
Selv om fokus har været på eksisterende forhandlere tilføjer hun smilende, at der også er blevet optaget nye forhandlere på messen, og at der er blevet lagt nogle virkelig gode ordrer.
Nyere udstiller: En kæmpe succes
Formland byder hver gang på både nye, nyere og mere garvede udstillere, og fra den midterste kategori fandt man denne gang Box the Original, der som helt ny virksomhed var med på Formland for første gang i februar.
- Det har været fuldstændig vanvittigt og er gået over al forventning. Da vi første gang var med på Formland tilbage i februar, gik det sindssygt godt, og vi havde egentlig indstillet os på, at det nok ikke helt blev det samme denne gang. Men det har igen været en kæmpe succes og faktisk endnu vildere end sidst. Formland er et samlingspunkt for helt vildt mange forhandlere, så man når omkring mange, mange flere, end man har mulighed for i hverdagen - som ny virksomhed har messen været en kæmpe hjælp for os, og jeg anbefaler alle nye virksomheder at deltage, fastslår Betina Donde, indehaver, Box the Original.
Samtidig konstaterer hun, at man som ny bliver taget virkelig godt imod af den øvrige branche på messen - at folk er søde og endda har henvist til Box the Original, og at den velvilje virkelig betyder noget og tilmed har ført til nye kunder.
MCH-direktør glæder sig over den gode Formland-stemning
De flotte ord fra både udstillere og samarbejdspartnere gør indtryk på administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen.
- Jeg er meget taknemmelig for de positive tilkendegivelser og opbakningen til Formland, siger Georg Sørensen og glæder sig samtidig over udstillernes udsagn om kvalitetsbesøg, nye kunder, kundeemner og ordrer.
- Jeg sender en varm tak til de 440 udstillere og de 7.234 fagfolk fra flere forskellige lande, der besøgte messen. Sammen formåede de igen at skabe den gode Formland-stemning i vores haller. Den indsats og tillid både forpligter og motiverer os frem mod de kommende Formland-messer.
Formland Autumn 2024 fandt sted i MCH Messecenter Herning 17.-19. august 2024 og blev besøgt af 7.234 fagfolk. Næste udgave af messen løber af stablen 1.-3. februar 2025. Læs mere på formland.dk.