FAKTA
Transport 2017 er Skandinaviens største indendørs fagmesse for transportbranchen og gennemføres for 14. gang i MCH Messecenter Herning i dagene 23.-25. marts 2017.
Læs mere på transport-messen.dk, på Facebook og på Linkedin med #transportmessen.
Den teknologiske udvikling på lastbilområdet går ekstremt hurtigt. På dette års transportmesse i MCH Messecenter Herning fremviser udstillerne deres bud på fremtidens lastbilers funktioner og egenskaber. For første gang siden 2007 er samtlige lastbilmærker på det danske marked repræsenteret på Transport 2017, hvilket arrangørerne ser som et bevis på, at lastbilbranchen gennemgår en hastig forandring.
- Producenternes fokus er på brændstoføkonomi, økonomisk bæredygtighed og overblik via it, og det har udmøntet sig i ganske forskelligartede tiltag. Nogle satser på forbedrede mekaniske komponenter, mens andre lancerer avancerede flådestyringsværkstøjer, der monitorerer chaufførernes kørselsmønster. Og så præsenterer vi på Transport 2017 for første gang fremtidslastbilen Iveco Z-Truck, der kører på gas og byder på et væld af vilde og innovative ideer, fortæller Betina Engholm, projektleder på Transport 2017.
Morgendagens lastbil
En af messens helt store eksponenter for nytænkning er konceptlastbilen Z-Truck fra Iveco. Z'et står for zero, hvilket refererer til nul CO2-udledning, nul uheld og nul spild af tid. Det første skal nås ved at bruge flydende gas, der gør det muligt for langtursbilen at køre 2.200 kilometer på en tank uden CO2-udledning. Førerhuset i Z-Truck ligner noget fra et rumskib i en science fiction-film og indebærer avanceret brug af automatiseret kørsel til fordel for trafiksikkerheden.
- Vi står over for en revolution sat i gang af omtanke for miljøet, samt økonomi og sikkerhed ombord og omkring køretøjet. Med Z-Truck og dens 29 patenterede nytænkninger definerer vi, hvor langt vores bestræbelser kan føre os ind i fremtiden, siger CEO Lars Beck, Iveco Danmark.
Masser af nyheder
Esset i ærmet hos Volvo Trucks er en ny dobbeltkoblingstransmission, I-Shift, der sikrer, at der altid er to gear koblet til. Gearskift eksekveres derfor sømløst og uden tab af energi til gavn for brændstoføkonomien. Scania Danmark fremviser deres nye lastbilsserie, Next Generation, der for nyligt blev hædret som International Truck of The Year 2017.
- Scania lastbilerne er som standard "connected" og uploader automatisk data fra den aktuelle kørsel, hvilket blandt andet tjener som input til individuelle vedligeholdelsesplaner. Desuden er lastbilerne spækket med elektroniske hjælpemidler som intelligent fartpilot, der læser vejen tre kilometer frem og automatisk optimerer gasgivning og gearskift til gavn for brændstoføkonomien, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør for Scania Danmark.
Flådestyringsværktøjer bliver også MANs vigtigste nyhed på messen.
- Det helt store buzzword i branchen er på godt dansk connectivity. Altså, hvordan man linker sig op til al den data, lastbilerne besidder. Udfordringen er, at hvert mærke har haft sit eget system, hvilket ikke hænger sammen med virkeligheden, hvor vognmænd ofte har flere forskellige mærker i bilparken. MAN har derfor udviklet det cloudbaserede system RIO, der inkluderer konkurrenternes køretøjer, fortæller Claus Lindholm, kommunikationschef ved MAN Truck & Bus Danmark.