Med halvanden måned til messestart kan Madværkstedet endnu en gang melde alt udsolgt. Ligesom ved første messe i 2017 er hver en kvadratmeter af udstillingsarealet solgt, og besøgende kan derfor se frem til at gå på opdagelse i en fyldt hal, når Madværkstedet 26.-27. marts 2019 inviterer fødevarebranchen indenfor i Lokomotivværkstedet i København til anden udgave af den populære fagmesse.
- Vi er naturligvis både meget glade for og stolte over, at fødevarebranchen endnu engang viser deres opbakning til Madværkstedet. Det fortæller os, at konceptet for messen afspejler de behov og ønsker, som branchen efterlyser. Vi kan i år præsentere 155 unikke udstillere, som alle er klar til at inspirere og danne nye netværk, siger Carina Høgsted Kirkegaard, projektleder i MCH Messecenter Herning, som arrangerer Madværkstedet i samarbejde med brancheforeningen MLDK - Mærkevareleverandørerne.
God kontakt til branchen
For Arla Foods er der tale om et gensyn med messen. Den danske mejerivirksomhed var blandt deltagerne i 2017, og ifølge Britta Surland, der selv er uddannet kok og desuden ansvarlig for Arla Foods' deltagelse på messer, er Madværkstedet en god mulighed for at komme i dialog med branchens aktører.
- Vi deltager på Foodexpo i Herning i de lige år, og i de ulige år passer Madværkstedet godt ind, når vi skal i kontakt med fagfolk på den anden side af broen. Vi har i år desuden et par nye produktlanceringer, som vi gerne vil fortælle branchen om, siger hun.
Løsning mod spild
Blandt de mange udstillere er der også nye navne i forhold til messen i 2017. Et af dem er Vintage Champagne ApS, som importerer og forhandler champagne til danske kunder - heriblandt restauranter, vinhandlere mv.
- Vi har 150 forskellige champagner i vores sortiment, og Madværkstedet 2019 er for os en god mulighed for at møde nye mennesker i branchen, som alle har interesse for champagne, siger Mikkel Hagerup, direktør i Vintage Champagne ApS.
Det er servering og præsentation af champagne, som vil blive det primære omdrejningspunkt for virksomheden på messen, men de medbringer også en særlig maskine til præservering af åbne champagneflasker. Maskinen er navngivet Le Verre de Vin, på dansk "Vinglasset".
Netop de åbne flasker er årsag til et stort spild og dermed tabt fortjeneste for restauranter mv., fordi champagnen ganske enkelt mister boblerne. Le Verre de Vin skaber et kunstigt tryk i champagneflasken ved hjælp af kuldioxid (CO2). På den måde forbliver den naturlige kuldioxid i champagnen, mens tomrummet i flasken fyldes med den påfyldte kuldioxid. Således sikres den rette boblende oplevelse af champagnen.
- Vi har allerede solgt maskinen til flere restauranter i Danmark, blandt andet Kong Hans og Geranium, og vi tror på, at Madværkstedet er det rette sted til at udbrede kendskabet til Le Verre de Vin, siger Mikkel Hagerup.
Madværkstedet finder sted 26.-27. marts 2019 i Lokomotivværkstedet i København. Foruden Arla Foods og Vintage Champagne kan de besøgende også se frem til at møde blandt andre Merrild Lavazza, Odense Marcipan, Valsemøllen og Kohberg Bakery Group.