Formland Spring blev med 359 udstillere, 50 forskellige aktiviteter og 7.558 veloplagte fagfolk fra 23 lande et overflødighedshorn af handel og horisontudvidende indslag, harmoni og højt humør. Det glæder naturligvis administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen.
- Blandt emnerne til åbningen i søndags var både forventningsglæden og tillid gennem personlige møder. Jeg glæder mig over, at forventningerne blev forløst og tilliden indfriet, da vi allerede i timerne efter blev bekræftet i de helt grundlæggende historiske kvaliteter for messen som både handelsplads og mødested. Vi glæder os rigtig meget over de mange løbende positive tilbagemeldinger fra såvel erfarne som nye udstillere, der oplevede messens kvaliteter, siger Georg Sørensen og fortsætter:
- Tak til både udstillere, samarbejdspartnere og de besøgende fagfolk for sammen at have skabt den helt rigtige messestemning med oprigtig optimisme. Vi glæder os allerede til Formland Autumn, hvor vi i fællesskab vil fortsætte den positive brancheudvikling og byde smykkebranchen velkommen i Formland Jewellery og sammen med alle udstillere og gæster fejre 40-året for den første Formland-messe i august 1984.
Udstiller: Autentisk messestemning
Den positive brancheudvikling kom til udtryk ved en opløftende stemning, der konsekvent prægede hallerne og karakteriserede alle tre messedage - noget, udstillerne også noterede sig.
- Messen har haft den helt rigtige messestemning, og det har virkelig været rart at opleve. Nogle messer har jo levet et op og ned-liv under og efter corona, men denne gang på Formland har vi for alvor igen oplevet den gode messestemning, hvor det buzzer - hvor folk snakker, hvor der er liv, og hvor de besøgende smiler, rører ved varerne og har lyst til at gå i dialog. Det har oset af autentisk messestemning, og det har vi ikke oplevet på samme måde på andre nylige messer, konstaterer Poul Riberholt, kommerciel direktør i Mette Ditmer Design.
Også hos EJA og AU Maison bemærkede man optimismen og den positive stemning, og så glæder man sig over, at det var de "rigtige", der gæstede messen - et for udstillerne vigtigere succeskriterium end antallet af besøgende.
- Vi har været med på Formland i mere end 25 år, og de sidste tre-fire messer har været nogle af de bedste for os. Stemningen denne gang har været rigtig god, og jeg spekulerer ikke så meget på antal besøgende - det afgørende for os er, at de fremmødte har en skøn tid på messen og har lyst til at købe nogle varer, hvilket de tydeligvis har, fastslår Jakob Andersen, direktør i EJA og AU Maison.
Trendekspert: Formland skiller sig ud
Blandt de trend- og livsstilseksperter, der gæstede messen for blandt andet at holde foredrag, er man da heller ikke i tvivl - Formland har en unik position i interiør- og designbranchens messelandskab i såvel ind- som udland.
- Formland står stærkt og skiller sig ud i forhold til messer i nabolandene. Dette bekræfter messens relevans og vigtighed, ikke kun som en handelsplatform, men som nøglested for netværk, inspiration og for at fange de seneste tendenser indenfor branchen - og som et barometer for branchens tilstand og udvikling, vurderer Louise Byg Kongsholm, administrerende direktør i pej gruppen, der suppleres af den svenske trendekspert Stefan Nilsson:
- Messer er den mest effektive måde at drive forretning på for både butikker og udstillere. De udstillere, jeg mødte i år, var meget tilfredse med de besøg, de fik. Det er spændende at se Formland afprøve nye områder med mode, bæredygtighed, outdoor og mere have. Det er godt, synes jeg, for nu om dage skal en butik finde inspiration og produkter fra flere områder.
Formland Garden fik flot modtagelse
Og apropos nye områder så bød Formland Spring 2024 på det fornyede Formland Garden, der er skabt i samarbejde med Danske Havecentre. Området udvidede messens grønne områder og var en succes, som samarbejdspartneren ser frem til at arbejde videre med.
- Formland Garden er kommet rigtig godt og tilfredsstillende fra land, og vi ser meget frem til næste år, hvor det tyder på, at vi bliver endnu flere udstillere i området. Mange har hæftet sig ved, at vi ved at blive en del af Formland jo har fået et helt nyt publikum, og der ligger selvsagt store muligheder i at mødes med denne for os nye verden og forfølge de synergieffekter, det indebærer, lyder det fra Per Boisen Andersen, direktør i Danske Havecentre.
Formland Spring, den 79. udgave af Formland, fandt sted i MCH Messecenter Herning 4.-6. februar 2024 og blev besøgt af 7.558. Næste udgave af messen er Formland Autumn, der løber af stablen lørdag-mandag 17.-19. august 2024. Læs mere hér.